Zaproś wykładowcę

Nasz program Zaproś Wykładowcę służy popularyzowaniu nauki i prowadzonych na UO badań wśród uczniów szkół ponadpodstawowych. Nauczycielom chcemy dać możliwość skorzystania z naszej wiedzy i umiejętności, tak, by mogli urozmaicić i wzbogacić swoje programy, a uczniom – umożliwić jak najwcześniejszy kontakt ze środowiskiem akademickim.

Po wybraniu interesującego Was tematu prosimy kontaktować się bezpośrednio z wykładowcą na adres mailowy zapisany przy nazwisku. W razie pytań  prosimy o kontakt z Biurem Promocji i Informacji UO.

SZCZEGÓŁY PROGRAMU

Program Zaproś wykładowcę to jednocześnie platforma komunikacyjna pozwalająca nauczycielomdoradcom zawodowym i dyrektorom szkół ponadpodstawowych kontaktować się z wybranymi pracownikami naukowymi Uniwersytetu Opolskiego. Poniżej przedstawiamy listę zagadnień i tematów, jakie nasi naukowcy z poszczególnych wydziałów UO chętnie przedstawią Waszym uczniom.

Wydział Filologiczny

  • What we (don’t) know about William Shakespeare – the Bard of Avon

    dr Marlena Marciniak, marciniakm@uni.opole.pl

    Warsztaty mają na celu przybliżenie uczniom szkół średnich postaci Williama Szekspira, nie tylko jako dramaturga i poety, ale również jako człowieka epoki Renesansu i zwykłego obywatela Anglii za panowania królowej Elżbiety I. Zajęcia są prowadzone w języku angielskim.

    Warsztaty skierowane do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Make friends with English Romantics

    dr Marlena Marciniak, marciniakm@uni.opole.pl

    Warsztaty mają na celu zapoznanie uczniów szkół średnich z cechami charakterystycznymi literatury epoki Romantyzmu w Anglii. W trakcie wykładu i ćwiczeń postaramy się odpowiedzieć na pytanie: Czy poezja epoki romantyzmu była faktycznie „romantyczna”? Zajęcia są prowadzone w języku angielskim.

    Warsztaty skierowane do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Rock Studies

    mgr Jeff Hamblen, jeffrey.hamblen@uni.opole.pl

    Wykład „Symbole Stanów Zjednoczonych” są dobrze znane na całym świecie, ale czy uczniowie wiedzą, skąd pochodzą i czy mają jakieś ukryte znaczenie? Podczas tego wykładu uczniowie dowiedzą się czegoś nowego na temat amerykańskiej flagi, Białego Domu i Statuy Wolności.

    Wykłady skierowane do uczniów szkół podstawowych.

  • Symbols of the United States

    mgr Jeff Hamblen, jeffrey.hamblen@uni.opole.pl

    Symbole Stanów Zjednoczonych są dobrze znane na całym świecie, ale czy uczniowie wiedzą, skąd pochodzą i czy mają jakieś ukryte znaczenie? Podczas tego wykładu uczniowie dowiedzą się czegoś nowego na temat amerykańskiej flagi, Białego Domu i Statuy Wolności.

    Wykłady skierowane do uczniów szkół podstawowych.

  • Consumerism and how to battle it – academic approach

    dr Jolanta Szymańska, jolszym@uni.opole.pl

    Interaktywna prezentacja zjawiska konsumeryzmu oraz sposobów zwalczania nadmiernej i nieświadomej konsumpcji dóbr oraz informacji – identyfikowanie podprogowych komunikatów w kampaniach reklamowych.

    Warsztaty skierowane do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Wpływ osobowości na naukę języka obcego

    dr Brygida Lika, brygida.lika@uni.opole.pl

    Co to są różnice indywidualne? (podział, krótka charakterystyka). Osobowość – ze zwróceniem szczególnej uwagi na otwartość na doświadczenie i tolerancję wieloznaczności.

    Warsztaty skierowane do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Narracyjność gier wideo

    dr Łukasz Sasuła, lukasz.sasula@uni.opole.pl

    Gry wideo są obecnie najszybciej rozwijającym się i najpopularniejszym medium narracyjnym. Oto krótka charakterystyka na przykładach znanych gier, sposobów w jaki twórcy– projektanci i scenarzyści, wplatają narrację w cyfrowe teksty audiowizualne.

    Wykłady skierowane do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz klas VII-VIII szkół podstawowych.

  • Mehrsprachigkeit, Sprachkontakt und der Einfluss des Deutschen auf das Schlesische

    dr hab. Daniela Pelka, prof. UO, pelkad@uni.opole.pl

    Wychodząc od pojęcia wielojęzyczności przedstawione zostaną podstawowe zagadnienia związane z kontaktem językowym, po czym punkt ciężkości przeniesiony zostanie na sytuację językową na Górnym Śląsku oraz wpływ języka niemieckiego na Śląsk.

    Wykład interaktywny skierowany do  uczniów szkół ponadpodstawowych

  • Historia i mitologia w grach

    dr Łukasz Sasuła, lukasz.sasula@uni.opole.pl

    Jakie wątki i motywy zaczerpnięte z historii i mitologii najczęściej pojawiają się w grach oraz w jaki sposób są przedstawiane? Odpowiedź na przykładach popularnych serii oraz kilku produkcji.

    Wykład interaktywny skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz klas VII-VIII szkół podstawowych

  • Kollokationen aus deutsch-polnischer Perspektive / O kolokacjach czyli stałych związkach wyrazowych z perspektywy polsko-niemieckiej

    dr hab. Felicja Księżyk, prof. UO, ksiezykf@uni.opole.pl

    Wykład dotyczy kolokacji w z perspektywy polsko-niemieckiej. Słuchacze zostaną uwrażliwieni na to, że znajomość reguł gramatycznych nie zawsze wystarcza do skutecznej komunikacji w języku obcym, istotne jest także wykształcenie wyczucia językowego w zakresie łączliwości jednostek wyrazowych.

    Wykład z elementami warsztatowymi skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Sprechen bilinguale Personen so wie Einsprachige? / Czy osoby dwu- i wielojęzyczne mówią takim samym językiem co jednojęzyczne?

    dr hab. Felicja Księżyk, prof. UO, ksiezykf@uni.opole.pl

    Wielojęzyczność to we współczesnym świecie z wielu względów dobro bardzo pożądane. Podczas wykładu z prezentacją multimedialną słuchacze zostaną wprowadzeni w zagadnienie dwujęzyczności polsko-niemieckiej, a odpowiedzi na pytanie zawarte w tytule wydarzenia poszukamy w oparciu o autentyczne wypowiedzi osób dwujęzycznych, zebrane w ramach bilateralnego projektu naukowego pt. „Pokoleniowe zróżnicowanie języka: zmiany morfosyntaktyczne wywołane przez polsko-niemiecki kontakt językowy w mowie osób dwujęzycznych”.

    Wykład z elementami warsztatowymi, skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Podróż po krajach niemieckojęzycznych

    dr Małgorzata Jokiel, mjokiel@uni.opole.pl

    Podczas bogato ilustrowanego interaktywnego wykładu uczestnicy dowiedzą się, w jakich państwach mówi się po niemiecku i poznają bliżej trzy najważniejsze z nich. Pierwszą stacją podróży będzie Austria, kojarzona m.in. ze sportami zimowymi, z diabelskim młynem na wiedeńskim Praterze oraz z muzyką Mozarta. Będzie też mowa o kuchni austriackiej i jej sztandarowych daniach. Odpowiemy również na pytanie, czy istnieje „język austriacki”. Dalsza podróż poprowadzi do Niemiec – zaprezentowane zostaną wybrane zabytki i atrakcje turystyczne, a także wybitne osobowości, potrawy i znane marki. Trzecią część wyprawy stanowi wirtualna przejażdżka po Szwajcarii. Uczestnicy dowiedzą się, z czego słynie ten kraj i w ilu językach mówią jego mieszkańcy. Na zakończenie przewidziany jest quiz dla uważnych!

    Wykład skierowany do uczniów szkół podstawowych klas I–IV.

  • Das politische System in den D-A-CH Ländern im Vergleich: Ähnlichkeiten und Unterschiede / Porównanie systemu politycznego w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Podobieństwa i różnice

    dr Małgorzata Jokiel, mjokiel@uni.opole.pl

    Wykład poświęcony jest najważniejszym organom państwowym krajów niemieckojęzycznych oraz ich funkcjom. Uczestnicy dowiedzą się, na czym polega zasada federalizmu i w jaki sposób jest realizowana w Niemczech, Austrii i Szwajcarii oraz poznają podobieństwa i różnice między poszczególnymi instytucjami. Czy Szwajcaria ma kanclerza? W jaki sposób wybierany jest prezydent federalny w Niemczech? Czy 16-latek w Austrii może głosować w wyborach?

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych (w języku polskim lub niemieckim w zależności od poziomu językowego uczniów).

  • Österreichisch für Anfänger / Austriacki dla początkujących

    dr Małgorzata Jokiel, mjokiel@uni.opole.pl

    Język jest zjawiskiem bardzo zróżnicowanym. Nie sposób mówić o jednym jednolitym języku niemieckim, gdyż posiada całą paletę rozmaitych wariantów. Punkt wyjścia proponowanych warsztatów stanowią pojęcia: ‚dialekt‘, ‚język potoczny‘, ‚język standardowy‘, a zasadniczym tematem zajęć będzie austriacki wariant języka niemieckiego. Przy pomocy prezentacji multimedialnej (zdjęć, materiałów video, piosenki) uczestnicy będą mogli poznać wybrane elementy austriackiej odmiany niemieckiego z zakresu gramatyki, słownictwa, słowotwórstwa i wymowy.

    Wykład połączony z warsztatem skierowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych (w języku polskim lub niemieckim w zależności od poziomu językowego uczniów).

  • Einführung in die literarischen Übersetzung / Wstęp do przekładu literackiego

    dr Małgorzata Jokiel, mjokiel@uni.opole.pl

    Krótki wykład na temat specyfiki przekładu literackiego, połączony z analizą przykładowych tłumaczeń fragmentów tekstów literackich, zakończony praktycznymi warsztatami przekładu wierszy dla dzieci w parze językowej PL-DE oraz DE-PL.

    Wykład połączony z warsztatami skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych (wymagana co najmniej podstawowa znajomość niemieckiego).

  • Opole gestern und heute. Elisabeth Grabowskis Schilderung der Stadt Oppeln der 1920er Jahre / Opole wczoraj i dziś. Opis Opola z lat dwudziestych XX wieku autorstwa Elisabeth Grabowski

    dr Małgorzata Jokiel, mjokiel@uni.opole.pl

    Podczas wykładu zostanie zaprezentowany opis Opola z lat 20. XX wieku autorstwa Elisabeth Grabowski. Uczestnicy dowiedzą się, kim była Elisabeth Grabowski, jak wyglądało Opole w drugiej dekadzie XX wieku. Na podstawie historycznych oraz współczesnych zdjęć miasta prześledzimy role i znaczenie miasta oraz podyskutujemy na temat jego historycznej i aktualnej funkcji. Spróbujemy również odkryć ślady kultury niemieckojęzycznej w Opolu.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych (w języku polskim lub niemieckim w zależności od poziomu językowego uczniów).

  • „Mit Worten malen!/ Malować słowami!” – warsztat językowo-literacki

    dr Gabriella Jelitto-Piechulik, jelitto-piechulik@uni.opole.pl

    Warsztaty językowe mają na celu poszerzenie umiejętności uczestników w zakresie posługiwania się językiem niemieckim oraz poznania słownictwa z zakresu literatury i kultury. W sposób kreatywny – za pomocą obrazów, gier językowych oraz filmików – uczestnicy zagłębią się w „tajniki” wybranych aspektów literatury i kultury krajów niemieckojęzycznych.

    Warsztat skierowany do uczniów szkół podstawowych klas VIIVIII.

  • Jak się uczyć, żeby się nauczyć? O strategiach uczenia się języka niemieckiego

    dr Ryszard Ziaja, ryszard.ziaja@uni.opole.pl

    W ramach warsztatów uczniowie poznają różne strategie uczenia się, będą też mieli możliwość ich praktycznego zastosowania. Przedstawione na zajęciach zagadnienia metodyczne zwiększą ich efektywność nauki języka niemieckiego oraz umożliwią dobór odpowiedniej strategii do treści.

    Warsztat skierowany do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

  • Jak słuchać, żeby do nas mówiono?

    dr Marta Chyb-Winnicka, marta.chyb@uni.opole.pl

    Wykład ma na celu omówienie istoty i funkcji słuchania w kontakcie z drugim człowiekiem. Uczniowie dowiedzą się, dlaczego ludzie słyszą tylko to, co chcą usłyszeć oraz – dlaczego nie słuchają innych. Uczestnicy spotkania poznają praktyczne sposoby zwiększenia efektywności słuchania, a tym samym usprawnienia procesu komunikacji. Podczas spotkania uczniowie mają okazję wykonywać również ćwiczenia praktyczne, których celem jest uświadomienie sobie własnego poziomu umiejętności słuchania.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Słucham efektywnie – praktyczne ćwiczenia tekstowe

    dr Marta Chyb-Winnicka, marta.chyb@uni.opole.pl

    Uczniowie doskonalą umiejętność słuchania ze zrozumieniem oraz pracy z tekstem mówionym. Wykonywane ćwiczenia skorelowane są z audycją radiową, piosenką popularną bądź wywiadem. Podczas warsztatu uczestnicy spotkania doskonalą rozumienie ogólne i szczegółowe wypowiedzi, sprawność wyszukiwania informacji, ich selekcji, hierarchizacji, notowania oraz wykonywania wybranych działań na tekście mówionym.

    Warsztaty skierowane do uczniów szkół podstawowych.

  • Język młodych Francuzów

    dr hab. Jan Lazar, prof. UO, jlazar@uni.opole.pl

    Warsztaty odbędą się w języku francuskim (poziom: minimum B1). Celem zajęć jest przedstawienie języka francuskiego, którym posługuje się młodzież (język używany w mediach społecznościowych, anglicyzmy itp.).

    Warsztat skierowany do uczniów szkół podstawowych.

  • Włam się do mózgu, czyli – jak się uczyć języków obcych i nie tylko

    dr Anna Andrzejewska, anna.andrzejewska@uni.opole.pl

    Warsztat, podczas którego uczniowie otrzymają wskazówki, jak zorganizować swoją naukę i jak się uczyć, a także poznają swój styl uczenia się.

    Warsztat skierowany do uczniów szkół podstawowych, klas VII–VIII oraz szkół ponadpodstawowych.

  • Genius italicus, czyli włoski styl życia

    dr hab. Anna Ledwina, prof. UO, aledwina@uni.opole.pl

    Wykład opisuje styl życia w Italii. Włosi nie byliby najelegantszym krajem Europy, gdyby nie stała za nimi wielowiekowa tradycja architektury, sztuki i wyrafinowanego stylu życia. To słynny genius italicus, połączenie życia i sztuki stanowi fundament tego, co widzimy na ulicach włoskich miast. Wyważenie proporcji między tym, co klasyczne i nowe, indywidualne. Piękno dominuje nad funkcjonalnością. We Włoszech design jest elementem mentalności i sprawą narodową. Jest częścią codzienności na równi z modą i kuchnią. Zasada jest prosta: jak się ubierasz, tak mieszkasz, jesz (a raczej biesiadujesz) i się bawisz. Tak po prostu żyjesz.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Batalie Moliera (Tartuffe, Don Juan)

    prof. dr hab. Krystyna Modrzejewska, kmodrzew@uni.opole.pl

    Pięcioletnie zmagania Moliera, by wystawić „Świętoszka”. „Don Juan” jako argument w walce z hipokryzją.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Antygona i Elektra we francuskim teatrze XX wieku (J. Anouilh, J. Giraudoux, J.P. Sartre)

    prof. dr hab. Krystyna Modrzejewska, kmodrzew@uni.opole.pl

    Mityczne postaci młodych gniewnych walczących o sprawiedliwość we współczesnym świecie. Inny wymiar przeciwnika: wyrozumiały Kreon, odpowiedzialny Egistos zmienia wymiar czynu Antygony i Elektry.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Nieznośna wolność Kaliguli (A. Camus)

    prof. dr hab. Krystyna Modrzejewska, kmodrzew@uni.opole.pl

    Tyran doświadcza okrutnie poddanych, by dojść do wniosku, że się myli.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Grzech zaniechania (A. Camus, „Upadek”)

    prof. dr hab. Krystyna Modrzejewska, kmodrzew@uni.opole.pl

    Wybitny paryski adwokat nie może uprawiać zawodu z powodu wyrzutów sumienia po tym, jak nie udzielił pomocy tonącej kobiecie.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Kurtuazja i wykwintność w dawnej Francji

    prof. dr hab. Krystyna Modrzejewska, kmodrzew@uni.opole.pl

    Kurtuazja na średniowiecznym dworze i wykwintność paryskich salonów w XVII wieku potwierdzają zmianę obyczajów, kiedy pojawia się znacząca kobieta.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Między życiem a śmiercią (S. Beckett)

    prof. dr hab. Krystyna Modrzejewska, kmodrzew@uni.opole.pl

    Egzystencja starego człowieka, który z dala od świata, coraz mniej sprawny, musi wypełnić czas, który mu pozostał.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Rytuały dzieciństwa (M. Proust)

    prof. dr hab. Krystyna Modrzejewska, kmodrzew@uni.opole.pl

    Wrażliwe dziecko potrzebujące czułości matki, zatrzymujące czas w zmysłowym doświadczaniu świata: uważny obserwator relacji społecznych, zjawisk natury i obiektów kultury.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Wyobcowanie współczesnego człowieka (M. Houellebecq)

    prof. dr hab. Krystyna Modrzejewska, kmodrzew@uni.opole.pl

    Samotność, nieumiejętność tworzenia więzi międzyludzkich, zaburzone relacje rodzinne skłaniają współczesnego człowieka do ucieczki od świata.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • „Mówić” i „implikować” – o korzyściach mówienia nie wprost

    dr hab. Anna Tabisz, prof. UO, atabisz@uni.opole.pl

    Wykład obejmuje podstawy teorii aktów mowy. Teorię performatywów. Teorię aktów mowy. Składniki aktu mowy: siła illokucyjna i zamierzone efekty perlokucyjne. Warunki skuteczności aktów mowy. Bezpośrednie i pośrednie akty mowy.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Jak mówić, by nas słuchano?

    dr hab. Anna Tabisz, prof. UO, atabisz@uni.opole.pl

    Wykład dotyczy sposobów budowania wizerunku wiarygodnego mówcy, ze szczególnym uwzględnieniem takich kategorii, jak: kompetencja językowo-komunikacyjna, kompetencja tekstowa i kompetencja kulturowa mówcy.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych i podstawowych.

  • Dlaczego nie lubimy feminatywów?

    dr hab. Anna Tabisz, prof. UO, atabisz@uni.opole.pl

    W pierwszej części spotkania zostanie przedstawiona krótka historia feminatywów, a także najczęstsze czynniki wpływające na nieużywanie tej kategorii we współczesnym języku polskim. W drugiej części zaproponowany będzie krótki quiz dotyczący tworzenia i stosowania feminatywów.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych i podstawowych.

  • Mówić i działać. Teoria aktów mowy

    dr hab. Anna Tabisz, prof. UO, atabisz@uni.opole.pl

    Wykład obejmuje podstawy teorii aktów mowy. Teorię performatywów. Teorię aktów mowy. Składniki aktu mowy: siła illokucyjna i zamierzone efekty perlokucyjne. Warunki skuteczności aktów mowy. Bezpośrednie i pośrednie akty mowy.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych i podstawowych.

  • (Nie)zwykła dziewiętnastowieczna Wielka Brytania

    dr Aleksandra Baryłowicz, aleksandra.barylowicz@uni.opole.pl

    Warsztat ma na celu zainteresowanie słuchaczy XIX wiekiem, który jest jednym z najciekawszych okresów w historii Wielkiej Brytanii. Uczestnicy będą odkrywać różne aspekty rzeczywistości oraz poznają wybrane osobistości tego okresu.

    Warsztat skierowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Historia imion i nazwisk w Polsce

    dr hab. Lidia Przymuszała, prof. UO, lprzymuszala@uni.opole.pl

    To zarys historii kształtowania się polskiego systemu imienniczego (od imion słowiańskich dwuczłonowych, tzw. życzących, poprzez imiona chrzestne, do imion obcych), a także procesu konstytuowania się nazwisk. W wykładzie poruszone zostaną również kwestie mody językowej związanej z nadawaniem imion oraz przepisy prawne dotyczące polskich imion i nazwisk.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Współczesna polszczyzna z perspektywy historii języka

    dr hab. Lidia Przymuszała, prof. UO, lprzymuszala@uni.opole.pl

    W wykładzie omówione zostaną następujące zagadnienia: pochodzenie języka polskiego, kształtowanie się języka ogólnego, najważniejsze zabytki, a przede wszystkim ślady dawnych zjawisk językowych we współczesnej polszczyźnie (m.in. wokalizacja i zanik jerów, przegłos polski, iloczas, palatalizacje, liczba dualna, archaizmy fleksyjne).

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

Wydział Lekarski

  • Z czym do SOR czyli jak się poruszać po systemie ochrony zdrowia

    mgr piel. Ada Lisowska, ada.lisowska@uni.opole.pl

    Pacjenci często nie wiedzą, w jakich sytuacjach zgłaszać się do szpitalnego oddziału ra-tunkowego, ani gdzie alternatywnie można szukać pomocy, gdzie zgłosić się np. z bólem zęba czy w celu usunięcia kleszcza. Pacjenci często nie wiedzą także, jak przebiega wizyta w SOR, czym jest segregacja medyczna, jakie badania można wykonać w SOR.
    Nowością jest „Nawigator pacjenta”, tłumaczący, jak się poruszać po systemie ochrony zdrowia, opracowany przez Rzecznika Praw Pacjenta i Konsultant Krajową w dziedzinie medycyny rodzinnej.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki

  • Burze, grzmoty i pioruny

    dr Barbara Pytel, bpytel@uni.opole.pl

    Jak powstaje burza? Co to jest piorun i czy możemy wykorzystać jego energię? Jaką krzywdę może zrobić człowiekowi piorun i jak można uchronić się przed skutkami jego uderzenia?

    Wykład skierowany uczniów do szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

  • Zanurzeni w dźwięku – cicha plaga

    dr Barbara Pytel, bpytel@uni.opole.pl

    Co to jest dźwięk i jak działa ucho ludzkie? Czym grozi nadmiar dźwięków i jak dbać o słuch? Co to jest komora bezechowa i broń akustyczna?

    Wykład skierowany do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

  • Światło w pogoni za cieniem

    dr Barbara Pytel, bpytel@uni.opole.pl

    Skąd bierze się światło? Jak to się dzieje, że widzimy? Jak nasz wzrok oszukać i jak go chronić? Jaki wpływ ma światło na nasze zdrowie?

    Wykład skierowany do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

  • Zastosowania militarne laserów wysokiej mocy

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    Lasery bojowe to jedna z barwniejszych broni w filmach science-fiction. W rzeczywistych zastosowaniach militarnych ograniczone są przede wszystkim wymaganym zasilaniem, więc laserami ręcznymi można, póki co, najwyżej kogoś oślepić. Inaczej jest z laserami montowanymi na samochodach czy samolotach – te już mogą stanowić skuteczną broń, zwłaszcza przeciwko rakietom przeciwnika.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Dlaczego filmowcy nie lubią Newtona?

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    300 lat temu niejaki pan Newton sformułował podstawowe prawa rządzące zachowaniem się obiektów podczas ruchu. Prawa te do dziś nie są dla nas do końca intuicyjne, ponieważ najbardziej widoczne są dla ruchu, bez uwzględniania oporu powietrza i przyciągania ziemskiego – czyli dokładnie tak, jak się dzieje przy lotach kosmicznych. Filmowcy przedstawiający loty kosmiczne najczęściej nie zastanawiają się, jak jest naprawdę i w trakcie realizacji filmu łamią prawa fizyki na każdym kroku. Wykład pokazuje, które filmy prezentują najśmieszniejsze błędy, a które, odwrotnie, są bardzo bliskie fizycznej prawdy.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Rozwój napędów dla statków i sond kosmicznych

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    Od jakiegoś czasu ludzie wysyłają w kosmos różne obiekty, także samych siebie. Obraz rakiety z filmów to coś, co zieje ogniem, ale nie wiadomo skąd ten ogień się bierze, ani – jak się nim rzeczywiście steruje. Wykład prezentuje różne napędy, zarówno już używane jak znane od setek lat rakiety na paliwo stałe, najszerzej używane: na paliwo ciekłe, stosowane w sondach napędy elektryczne – a także nowe i przyszłe możliwości rozwoju rakiet, nawet nadświetlnych.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Co widać z okna kosmolotu?

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    Jeżeli kiedyś rzeczywiście zaczniemy latać pomiędzy gwiazdami, to zarówno to, co będziemy oglądać, jak i to, jak będziemy te oglądane obiekty widzieć, będzie trzeba opisywać wykorzystując teorię względności Einsteina. Świat w takiej sytuacji wygląda zupełnie inaczej niż nam się wydaje. Używając specjalnych programów można skonstruować zdjęcia i filmy pokazujące wpływ na to, co i jak będziemy widzieć poruszając się z prędkościami bliskimi prędkości światła albo znajdując się bardzo blisko czarnej dziury. Podczas wykładu będzie można zobaczyć taki wirtualny przejazd przez miasto, kolejkę w lunaparku, albo i przelot przez Układ Słoneczny, a także okolice czarnej dziury oraz wygląd obiektów wokoło niej.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Chaos deterministyczny, czyli kto wreszcie zatłucze tego podłego motylka

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    Do XX wieku, czyli do czasu komputeryzacji, fizycy rozwiązywali tylko określone typy równań. Okazało się, że poza nimi istnieje większość świata – opis tego, jak świat wygląda nie bardzo pasuje do prostych kół i kwadratów, a opis zachowania zjawisk takich, jak chociażby pogoda niekoniecznie pasuje do rozwiązań podstawowych, uproszczonych równań fizycznych. Za pomocą komputerów wreszcie można było to wszystko policzyć i tak narodził się dział między fizyką, matematyką i informatyką – teoria chaosu deterministycznego. Teoria ta poszła w świat i znana jest głównie jako idea, że wystarczy żeby motylek machnął skrzydłami, a wszystko na świecie się zmieni. Co niekoniecznie jest prawdą…

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Wielki Brat patrzy

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    Od czasu do czasu docierają do opinii publicznej informacje o przedziwnych efektach kwantowych i tym, jak bardzo różnią się one od tego, co spotyka nas w codziennym życiu. Ale właśnie – skoro każda cząsteczka doznaje tych efektów kwantowych, to dlaczego nie widzimy ich na co dzień? Od dawna wiadomo, że jeżeli się mierzy cokolwiek, to dostaje się wyniki klasyczne. Czy to oznacza, że świat zachowuje się kwantowo tylko wtedy, kiedy na niego nie patrzymy? I kto musi w takim razie patrzeć?

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Mity naukowe, czyli czy trzmiel rzeczywiście nie może latać

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    Pomiędzy ludźmi, ostatnio głównie w internecie, ale samo zjawisko jest znacznie starsze, kursują tak zwane legendy miejskie. Kiedyś opowiadano o czarnej wołdze porywającej dzieci, dzisiaj funkcjonują inne, ale podobne historie, czasami prawdziwe, czasami nie. Niektóre z nich odnoszą się do nauki, jak tytułowy trzmiel, który podobno przeczy prawom aerodynamiki (nie, nie przeczy). Niektóre nawet dostały się do podręczników, jak nieszczęsne szklane szybki w witrażach katedr, które według legendy są grubsze u dołu bo szkło, jako ciecz, spłynęło. Wykład przedstawia wiele takich opowieści, ich prawdopodobne powody powstania i porównuje je z rzeczywistością.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Młot Thora spada z wysoka

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    Od niepamiętnych czasów w większości panteonów piorun był atrybutem najważniejszego z bogów. Dzisiaj nadal jest to jedno z najbardziej spektakularnych zjawisk atmosferycznych. Na temat piorunów krąży wiele opowieści, prawdziwych i nieprawdziwych. Czy rzeczywiście pioruny biją w dół, czy może z dołu w górę? Czy uderzają rzadko, czy wręcz przeciwnie często w to samo miejsce? Co to jest piorun z jasnego nieba, i czy rzeczywiście ktoś widział pioruny kuliste? Jakie są efekty działania piorunów, przede wszystkim na ludzi? Jak się przed nimi strzec?

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Co się zdarzyło w Czarnobylu?

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    30 lat temu stałam w kwietniowym ogrodzie i patrzyłam na słońce otoczone dziwnym halo. Parę dni później usłyszałam, że były to pyły z płonącego reaktora w Czarnobylu. Co się wtedy rzeczywiście zdarzyło? Jak bardzo było groźne, i dla kogo? Czy rzeczywiście, gdybym znajdowała się gdzieś bliżej, to mogłaby mi, jak twierdzą opowieści, wyrosnąć trzecia ręka? Wykład o niekompetencji, zagrożeniach i mitach.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Gdy Słońce spadło na Ziemię

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    Ostatnie lata przyniosły wiele nagłówków gazetowych z dziedziny fizyki termojądrowej – reklamowanych głównie jako rozwiązanie typu: „tania energia w każdym domu”. Jako fizyczka pracująca w projektach konsorcjum EUROFUSION przybliżę temat tak słonecznych chmurek w pudełku, jak i nanobomb termojądrowych i powiem, dlaczego, wbrew serialowi Expansa, reaktor termojądrowy nie wybucha.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Gwiazdozbiory, znaki Zodiaku i ich wykorzystanie

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    Wykład opowiada o tym, co to są gwiazdozbiory, skąd się biorą i czy się zmieniają/zmieniały przez wieki swojego istnienia oraz jak wyglądają w różnych kulturach. Pokazuje, jak je znaleźć na niebie, opowiada o ich historii i o tym, jak się je wykorzystuje – zarówno do nawigacji, jak i do mierzenia czasu. Opisuje znaki Zodiaku – te horoskopowe i rzeczywiste.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Planety Układu Słonecznego

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    Wykład pokazuje planety Układu Słonecznego i wiedzę o nich – jak wyglądają, co się na nich znajduje, kto je badał. I jakie ludzie mają w stosunku do nich plany.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Co wiemy o Księżycu?

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    Wykład opowiada o tym, co to jest Księżyc i dlaczego jest wyjątkowy. Omawia teorie na temat jego powstania. Opisuje fazy Księżyca, zaćmienia Słońca przez Księżyc i Księżyca przez Ziemię. Opowiada o misjach badania Księżyca, tak ludzkich, jak i robotycznych.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Czym są gwiazdy?

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    Wykład opowiada o tym co to są gwiazdy, skąd wiemy gdzie się znajdują, na jakiej zasadzie świecą. Przedstawia wielość typów i rozmiarów gwiazd, opisuje jak rodzą się i umierają – małe w cichym zapomnieniu, wielkie w błysku supernowej.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Gwiazda najbliższa Ziemi, czyli Słońce?

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    Słońce jest najważniejszą dla człowieka gwiazdą, ponieważ od jej kaprysów zależy całe nasze życie. Wykład opisuje budowę Słońca, plamy słoneczne, eksplozje materii zamieniające się w porywy wiatru słonecznego. Pokazuje, jak różnie wygląda Słońce w różnych zakresach promieniowania i jak ciekawych rzeczy można się z takich zdjęć dowiedzieć. Opisuje cykl słoneczny i hipotezy na temat przyszłości Słońca i Ziemi.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Problemy galaktyk

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    Wykład dotyczy pojęcia galaktyki. Opisuje typy znanych galaktyk, metody zmierzenia odległości do nich, dowiadujemy się też, jak powstają i co się potem z nimi dzieje. Pokazuje, że galaktyki potrafią ze sobą oddziaływać, a nawet się ze sobą zderzać – mamy okazję zobaczyć, jak takie zderzenie wygląda.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Rozszerzający się Wszechświat

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    Od jakichś stu lat wiemy, że Wszechświat się rozszerza, gwiazdy i galaktyki oddalają się od siebie. Wykład opowiada o tym, co to w ogóle znaczy że Wszechświat się rozszerza, jak wyglądał kiedyś i jak może wyglądać w przyszłości. Opisuje metody badania historii Wszechświata, aktualne teorie i ich ewentualne potwierdzenia obserwacyjne.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

  • Nasz adres we Wszechświecie

    Ewa Pawelec, ewap@uni.opole.pl

    Już dość małe dzieci znają swój adres – wiedzą, w jakim mieście mieszkają, i na której ulicy, w jakim kraju. Nieco starsze wiedzą już, że mieszkamy na Ziemi. Później pojawia się pojęcie, że Ziemia ze Słońcem i innymi planetami tworzy Układ Słoneczny. A co znajduje się dalej? Do czego należy Układ Słoneczny, czy też Droga Mleczna?

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klasy szkół podstawowych.

Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej

  • Polityka da się lubić?

    Ewa Skrabacz, eskrabacz@uni.opole.pl

    Strażak, pielęgniarka, robotnik wykwalifikowany, górnik i profesor uniwersytetu – te zawody są najbardziej poważane. Najmniejszym uznaniem społecznym cieszą się zaś działacze polityczni. Pytani o ocenę instytucji publicznych, najwyżej oceniamy te, na które nie mamy wpływu: wojsko, policję. Najgorsze noty wystawiamy zaś tym, które pochodzą z naszego wyboru: Sejm, Senat. Czy można polubić polityków i politykę?

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Warsztaty: Mów tak, by cię usłyszano – o sztuce wystąpień publicznych

    Ewa Skrabacz, eskrabacz@uni.opole.pl

    Wszyscy występujemy. Niemal codziennie znajdujemy się w sytuacji, którą można określić jako „wystąpienie publiczne”: referat, odpowiedź na pytanie nauczyciela, kreacja sceniczna czy choćby dowcip opowiadany w gronie znajomych. Występujemy, ale czy rzeczywiście umiemy to robić? Czy rozumiemy, że ważne jest nie tylko „co”, ale i „jak” mówimy? Warsztaty pokażą, jak mówić poprawnie, co zrobić, by być nie tylko słyszanym, ale i usłyszanym.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Dlaczego kupujemy Coca-Colę? Psychologia marketingu i sprzedaży

    Marek Wiench marek.wiench@uni.opole.pl

    Wszyscy występujemy. Niemal codziennie znajdujemy się w sytuacji, którą można określić jako „wystąpienie publiczne”: referat, odpowiedź na pytanie nauczyciela, kreacja sceniczna czy choćby dowcip opowiadany w gronie znajomych. Występujemy, ale czy rzeczywiście umiemy to robić? Czy rozumiemy, że ważne jest nie tylko „co”, ale i „jak” mówimy? Warsztaty pokażą, jak mówić poprawnie, co zrobić, by być nie tylko słyszanym, ale i usłyszanym.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

Wydział Nauk o Zdrowiu

  • Z mikroorganizmami na TY, czyli o mikroflorze, sposobie oznaczania i ich wpływie na zdrowie człowieka

    Joanna Słowik, kbios@uni.opole.pl

    Na wykładzie zostanie przedstawiony temat mikroflory człowieka i jej wpływu na zdrowie człowieka. Omówione zostaną również sposoby jej oznaczania.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Mikroorganizmy w żywności

    dr Dagna Maculewicz, dledwon@uni.opole.pl

    Obserwacje preparatów mikroskopowych bakterii i grzybów występujących w żywności. Warsztaty laboratoryjne na terenie uczelni. Grupy po ok. 10 osób.

    Warsztat skierowany do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych

  • Dieta dla mózgu

    Jolanta Żurakowska, jolanta.zurakowska@uni.opole.pl

    Jak poprawić zdolności umysłowe dietą?

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Peptydy oraz ich analogi jako alternatywa dla terapii antybiotykami

    Danuta Witkowska, danuta.witkowska@uni.opole.pl

    Odkrycie antybiotyków było wielkim przełomem w medycynie. Jednakże po wielu latach okazało się, że bakterie potrafią nabywać oporność na antybiotyki. Szczególnie groźna okazuje się wielolekooporność, która dotyczy nie tylko bakterii, ale także grzybów oraz wirusów i jest wielkim zagrożeniem dla pacjentów szpitali. Badacze poszukują nowych rozwiązań w tym trudnym wyścigu. Jednym z nich jest poszukiwanie związków o działaniu przeciwdrobnoustrojowym wśród naturalnych fragmentów białek, czyli peptydów.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Dlaczego jedzenie daje mi taką przyjemność?

    dr hab. Katarzyna Zabłocka-Słowińska, katarzyna.zablocka-slowinska@uni.opole.pl

    Podczas wykładu zostaną przedstawione różne funkcje jedzenia, w tym jedzenie jako forma dostarczania przyjemności. Uczniowie dowiedzą się, co dzieje się w mózgu podczas czynności jedzenia.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Mity żywieniowe i ich wpływ na obraz własnego ciała

    dr hab. Katarzyna Zabłocka-Słowińska, katarzyna.zablocka-slowinska@uni.opole.pl

    Podczas wykładu zostaną przedstawione popularne mity żywieniowe, które utrudniają budowanie zdrowej relacji z jedzeniem i prowadzą do zaburzeń odżywiania.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

Wydział Przyrodniczo-Techniczny

  • Obieg zamknięty – umysł otwarty

    dr inż. Barbara Włodarczyk, barbara.wlodarczyk@uni.opole.pl

    Przykłady racjonalnego wykorzystania ścieków technologicznych w obiegu zamkniętym. Bezpośrednia produkcja energii elektrycznej – mikrobiologiczne ogniwa paliwowe.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Wodór czy akumulatory

    dr inż. Paweł P. Włodarczyk, pawel.wlodarczyk@uni.opole.pl

    Transport przyszłości. Sprawność układu napędowego. System energetyczny. Magazynowanie energii. Alternatywne metody pozyskiwania elektryczności i wodoru. Mikrobiologiczne systemy energetyczne.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Polacy nie gęsi… swoje dinozaury mają?

    dr Mateusz Antczak, mateusz.antczak@uni.opole.pl

    Opowieść o odkryciach polskich naukowców dokonanych za granicą oraz o znaleziskach paleontologicznych z południowej Polski. Czy są wśród nich dinozaury?

    Wykład z prezentacją skamieniałości skierowany do uczniów szkół podstawowych.

  • Małe jest piękne? Duże i małe szczątki prehistorycznych zwierząt

    dr Mateusz Antczak, mateusz.antczak@uni.opole.pl

    Prezentacja makro- i mikroskamieniałości z możliwością preparacji przez uczestników spotkania.
    Opcjonalnie: projekt (dla klasy/grupy) wypreparowania i opisania uzgodnionej ilości osadu/okazów.

    Warsztat skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Biomonitoring wód z wykorzystaniem glonów

    dr hab. Małgorzata Rajfur, prof. UO, rajfur@uni.opole.pl

    Wykład o zastosowaniu glonów w biomonitoringu aktywnym i pasywnym wód powierzchniowych.

    Warsztat skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Monitoring biologiczny zanieczyszczenia powietrza analitami pochodzącymi z dymu tytoniowego

    dr inż. Paweł Świsłowski, pawel.swislowski@uni.opole.pl

    Wykład o zastosowaniu mchów jako biowskaźnika zanieczyszczenia powietrza analitami pochodzącymi z dymu tytoniowego w pomieszczeniach mieszkalnych.

    Warsztat skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Smakować uszami – od czego zależy smak potraw i inne ciekawostki o narządach zmysłów człowieka

    dr hab. Sławomir Mitrus, prof. UO, smitrus@uni.opole.pl

    Smak potraw i napojów zależą nie tylko od ich składu chemicznego. Na zajęciach – w formie dyskusji – przedstawione zostaną informacje dotyczące narządu smaku i postrzegania smaku potraw. Omówione zostaną także ciekawostki dotyczące narządu wzroku i słuchu.

    Wykład konwersatoryjny z elementami warsztatowymi, skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Żółw błotny – mało znany przedstawiciel fauny Polski

    dr hab. Sławomir Mitrus, prof. UO, smitrus@uni.opole.pl

    Prelekcja dotycząca biologii żółwia błotnego. We wprowadzeniu zostaną przedstawione podstawowe gatunki płazów i gadów Polski, w szczególności występujących na Opolszczyźnie.

    Warsztat skierowany do uczniów szkół podstawowych.

  • Bioróżnorodność – slogan czy wyzwanie?

    dr Miłosz Mazur, milosz@uni.opole.pl

    Wykład na temat stanu światowej różnorodności biologicznej. Czy różnorodność biologiczna ma dla nas znaczenie, dlaczego jej zanik jest poważnym problemem?

    Warsztat skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Świat owadów i pajęczaków

    Paweł Domagała, pdomagala@uni.opole.pl

    Prelekcja połączona z wystawą ciekawych okazów owadów i pajęczaków z całego świata. Uczestnicy zajęć będą mogli dowiedzieć się ciekawych informacji na temat tej najliczniejszej i najciekawszej grupy zwierząt, jak również zobaczyć największe chrząszcze, motyle, szarańczaki oraz pajęczaki żyjące na naszej planecie.

    Warsztat skierowany do uczniów szkół podstawowych.

  • Nietoperze

    Grzegorz Kłys, gklys@uni.opole.pl

    Ogólna charakterystyka rzędu z możliwością rozpoznawania podstawowych gatunków.

    Wykład skierowany do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

  • Park Narodowy Puszcza Śląska

    Grzegorz Kłys, gklys@uni.opole.pl

    Możliwości utworzenia parku narodowego na terenie Opolszczyzny.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Życie bez światła

    Grzegorz Kłys, gklys@uni.opole.pl

    Środowisko i organizmy żyjące w ciemnościach.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Tam i z powrotem – opowieść ptasich wędrówek

    Grzegorz Hebda, grzesio@uni.opole.pl

    Prelekcja w formie prezentacji multimedialnej przedstawiająca zagadnienia przyczyn wędrówek ptaków, rodzajów wędrówek, metod nawigacji ptaków i metod badania wędrówek ptaków.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Nietoperze – nocni łowcy

    Grzegorz Hebda, grzesio@uni.opole.pl

    Prelekcja w formie prezentacji multimedialnej omawiająca nietoperze, ich biologię, występowanie w Polsce, zagrożenia, rozpoznawanie.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Dzikie życie nocą

    Grzegorz Hebda, grzesio@uni.opole.pl

    Prelekcja w formie prezentacji multimedialnej omawiająca zwierzęta prowadzące nocny tryb życia i przystosowanie różnych zwierząt do nocnego trybu życia.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Zwierzęta chronione Opolszczyzny

    Grzegorz Hebda, grzesio@uni.opole.pl

    Prelekcja w formie prezentacji multimedialnej pokazująca na zdjęciach różne zwierzęta chronione, kręgowce i owady występujące w województwie opolskim.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

Wydział Chemii

  • Co nam w nosie pachnie? Chemia zapachu i nie tylko

    Bożena Frąckowiak-Wojtasek, bozena.frackowiak@uni.opole.pl

    Gdzie jest zapach? Jaki jest mechanizm percepcji węchowej? Czy nasz mózg zapamiętuje słowa opisujące zapach czy wrażenie zapachowe? I trochę o regulacjach prawnych, historii i próbach wprowadzenia kina zapachowego.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

Wydział Nauk Społecznych

  • Czy psychologia naukowa może być zgodna ze zdrowym rozsądkiem?

    dr Agnieszka Franczyk, afranczyk@uni.opole.pl

    Podczas wykładu słuchacze będą mogli poznać tajemnice psychologii jako nauki w zestawieniu z psychologią potoczną, czyli tą bazującą na zdroworozsądkowym rozumowaniu. Mowa będzie o sposobach dochodzenia do wiedzy i prawdy o człowieku.

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

  • Co gwarantuje w życiu sukces?

    dr Agnieszka Franczyk, afranczyk@uni.opole.pl

    Podczas wykładu słuchacze będą mogli poznać badania psychologów wskazujące na znaczenie określonych czynników w drodze do sukcesu. Jakich? O tym więcej podczas spotkania

    Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

Wydział Teologiczny

    • „Telefony w mojej głowie”: co dzieje się z pokoleniem iGen?

      ks. prof. Marek Lis, mlis@uni.opole.pl

      Badacze mediów zwracają uwagę, że kolejne technologie komunikacji (pismo, druk, me-dia elektryczne i elektroniczne) prowadziły do poważnych zmian, m.in. o charakterze społecznym i edukacyjnym. Jednak pojawienie się smartfonów (2007 r.) wywołało konse-kwencje znacznie poważniejsze: naukowcy zauważają, że narzędzia oparte na zastosowaniach internetu zmieniają również nasze mózgi, tworząc na naszych oczach nowe po-kolenie: iGen.

      Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

    • Czym są filmowe adaptacje Ewangelii?

      ks. prof. Marek Lis, mlis@uni.opole.pl

      Twórcy kina chętnie sięgają po teksty literackie, przetwarzając je dla potrzeb filmu: ekranizacje znanych i popularnych powieści czy sztuk teatralnych przyciągają przed ekrany szeroką publiczność. Podobnie jest z Ewangelią: od pierwszych lat istnienia kina znane z niej postaci stają się bohaterami filmów. Na przykładzie kilku najnowszych pro-dukcji spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy takie filmy są tylko zwykłymi ekraniza-cjami biblijnych tekstów.

      Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

    • Ciekawostki biblijnego języka hebrajskiego?

      ks. dr Piotr Herok, piotr.herok@uni.opole.pl

      Język hebrajski należy do języków semickich, posługuje się alfabetem odmiennym od łacińskiego. Alfabet hebrajski wywodzi się od najstarszego zachowanego alfabetu świata – alfabetu fenickiego. Język hebrajski jest prosty i konkretny, wyraża idee zawarte w słowach w sposób całkowicie odmienny od języka polskiego. Poznanie zasad funkcjonowania języka hebrajskiego pomaga poszerzyć znajomość funkcjonowania języków nieopartych na alfabecie łacińskim i może stać się zachętą do zainteresowania się językami Starożytnego Bliskiego Wschodu.

      Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

    • Ciekawostki biblijnego języka greckiego

      ks. dr Piotr Herok, piotr.herok@uni.opole.pl

      Język grecki w dialekcie koine, w którym spisano Nowy Testament wywodzi się z greki klasycznej. Mimo posługiwania się częściowo odmiennym od języka polskiego alfabetem, można zauważyć liczne wpływy tego języka na współczesną polszczyznę. Uświadomienie sobie tego faktu może pomóc w zrozumieniu złożoności języka polskiego, jego podatności na wpływy języków starożytnych, jak również może zachęcić do studiowania greki, która pomaga w zrozumieniu podstaw kultury europejskiej.

      Wykład skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.